אמנון דוד ער: דגימות
אוצרות: תמי כץ־פרימן ורותם רוף
שבת, 06.02.10
שבת, 17.07.10
לפרטים נוספים:
046030800הצייר אמנון דוד ער מציג מעין שִחזור של חלל המגורים הגדוש שלו בדרום תל אביב, המשלב את פרטי אוספיו לצד ציור עירום, דיוקן עצמי ותפנים. באוספים אלו ניתן למצוא מגוון רחב של חפצים: פריטים מראשית עולם הפרסום בישראל כמו שלטי פרסומת של קוקה קולה, מרטיני ורשות הדואר; שלטים של שמות רחובות מאמצע המאה הקודמת; פרטי ריהוט רטרו מעוצבים; קסדות, כובעים של גנרלים, פרוטומות, העתקים של פסלים מהרנסנס, פוחלצי ציפורים, טלסקופים ומכשירי מדידה; וכן חפצים שונים ומשונים שרכש בשוקי פשפשים, כגון גולגולת של גמל וכלוב ציפורים עתיק. מודל זה של אמן־אספן משקף את האופן שבו מלאכת האיסוף האובססיבית מוצאת את מקומה במסגרת העשייה האמנותית. ער מוּכר בעיקר בזכות דיוקנותיו הריאליסטיים העשירים ושטופי האור, כאשר בחלקם ניתן לראות בתיאורי הרקע את חלל המגורים והסטודיו המשתקפים במראה - חללים גדושים בחפצים, המזכירים "חדרי פלאות" של אצילים מתקופת הרנסנס. בדומה לאוספי הקוריוזים העתיקים, מצטופפים כאן אלה לצד אלה חפצים מעשה ידי אדם (ארטיפיסיליה) ויצירי טבע (נטורליה). בציורתפנים (2007), למשל, מופיעים ברקע שלט גדול של קוקה קולה, מיקרוסקופ, מנורות, פרוטומות וכלוב ציפורים. דירת הסטודיו של ער מספקת אפוא דיאלוגים בין־תרבותיים הזויים ומזמנת מפגשים בין תרבות אליטיסטית גבוהה לבין עולם של חפצי יומיום בעלי עבר שימושי. מנגנוני הסינון של ער אינם מבדילים בין ייצוגים של טבע לבין ייצוגי תרבות, ובתוך כך פורשׂים כעין מדגם של תרבות חומרית שאפיינה את ראשית הציונות בעידן התעשייתי הקדם־דיגיטלי.
העבודות מוצגות כחלק מהתערוכה "חיי מדף".