אלי שמיר

מקומו של אדם

שבת, 23.07.16, 20:00

שבת, 21.01.17

שיח גלריה עם האמן אלי שמיר יתקיים בתאריך 24.9.2016 בשעה 13:00 במוזיאון חיפה לאמנות

נגיש

לפרטים נוספים:

04-60-30-800

שתפו

בדיאלוג עקיף עם הפוסטמודרניזם ועל רקע רעיונות המודרניזם, בוחר אלי שמיר להתייחס באופן מחודש לאדם כמרכז. דמויותיו כמו יוצאות מהבד אל הצופה ונוכחותן מעוררת שאלות בדבר מקומו של האדם בחברה בת-זמננו.

תחביר היצירה הלשוני והרעיוני של אלי שמיר מתאפיין במערכת יחסים מורכבת עם תולדות האמנות. עמדתו של שמיר כמו משקפת רוח של הומניזציה, על רקע מציאות הפוכה לכך.

לדברי הפילוסוף ג'ורג' שטיינר, שעסק במושג "דה-הומניזציה", התיעוש השיטתי של עינויי הגוף החל עוד במאה השמונה-עשרה – בכתבי המרקיז דה-סאד ובציורי וויליאם הוגארת. ההתמוטטות הגדולה של הסדר האירופי בין שתי מלחמות העולם (1945-1914), בזמן שתהילת הרציונליזם התעשייתי התגלתה כמי שהכשירה את מחנות המוות ואת קיומם של עינויים פוליטיים שיטתיים, הכחדת עמים, רעב ושריפה למוות, וכן המילים "סטלין", "מלחמת וייטנאם", "קמבודיה", "חמֶר-רוז'" וכד' – כל אלה מהדהדים ברקע הדיון על אובדן צלם האדם במהלך המאה העשרים. לתפיסתו של שטיינר, המאה העשרים אחראית למשוואה בין ייצור המוני לבין דה-הומניזציה.  

דה-הומניזציה נדונה בהרחבה בדבריהם של הוגי אסכולת פרנקפורט, ובעיקר של הרברט מרקוזה בספרו האדם החד-ממדי (1964). בהגותם נטען, כי ניצחון הקפיטליזם המאוחר מתאפשר בזכות מנגנונים של דה-הומניזציה, שמקבעים את הערך הכלכלי כערך מוחלט ומגמדים את האדם לממד היצרני-צרכני שלו בלבד. מכאן החובה ליצור תרבות-נגד שתשמר את צלם האנוש ותבטיח את חירות הרוח.

החזרה אל ההומניזציה ביצירתו של שמיר מגלמת אפוא בחירה ערכית, המשקפת עמדה פוליטית-חברתית המתייחסת לצורכי השעה. האדם נמצא במרכז של "כפר יהושע" – נושא המלווה את שמיר במשך רוב  שנות יצירתו.

רגבי האדמה בציוריו מונחים על שכבות גיאולוגיות טעונות בעבר מקראי, בתרבות קדמונית, בהיסטוריה ציונית, באידיאולוגיה חברתית-כלכלית ובמסורת אמנותית. "כפר יהושע" הוא בו בעת מקרה ספציפי של יישוב חקלאי בעמק יזרעאל וגם סיפורו של אתוס מקומי כללי. שמיר מעמיד אתר זה לנגד עינינו כדי שנוכל לבחון את החברה שבה אנו חיים.

במאה העשרים ואחת, אתר אידיאלי שכזה מגלם, מצד אחד, ביקורת נוקבת על חברת ההמונים שמאמינה בסיפוקים מהירים, חברה המתאפיינת בזיכרון קצר, חרדה, ניכור ובדידות מכמירה. מצד שני, במאה הנוכחית אתר מעין זה הוא גם בגדר הצעה של האמן לשינוי, להתחדשות ולתקווה.

אלי שמיר נולד בכפר יהושע, 1953, חי ויוצר בכפר יהושע

שיח גלריה עם האמן אלי שמיר יתקיים בתאריך 24.9.2016 בשעה 13:00 במוזיאון חיפה לאמנות

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה