"אמנות מסוכנת"

אשכול תערוכות חדש במוזיאון חיפה לאמנות

שבת, 11.11.17, 20:00

שבת, 09.06.18

אוצרת :

סבטלנה ריינגולד

:

לימור אלפרן

,

רויטל סילברמן גרין

נגיש

לפרטים נוספים:

04-60-30-800

שתפו

 אשכול תערוכות חדש במוזיאון חיפה לאמנות:

״אמנות מסוכנת״

השינויים הפוליטיים בעולם המערבי הביאו דמוקרטיות רבות ל "מצב חירום" תמידי, המוביל לשחיקת זכויותיהם של אזרחים ומוסדות. אשכול התערוכות החדש עוסק בתגובתם של אמנים לצמצום והגבלת החופש האזרחי, בארץ ובעולם. התערוכות השונות מתייחסות לנושאים חברתיים כמו הזכות להפגנה ולהגנה, זכויות הנשים, זכויות הקהילה הלהט"בית וזכויות הפליטים. אמנים רבים נוקטים באסטרטגיה של אקטיביזם אמנותי, ומעלים את השאלה האם בכוחה של האמנות העכשווית לתפקד כזירה של מחאה פוליטית. וזאת בניגוד לדעה הרווחת כי רוח המהפכה תמה וכל צורה של ביקורת עתידה לעבור צנזורה מסרסת.

באשכול משתתפים כ-80 אמנים ישראליים ובינלאומיים מהמובילים בנושא, בהם: ויק מוניז, טרייסי מופט, מריה מריה אחא-קוצ'ר, גילברט וג'ורג', דניאל ארזולה, גיל יפמן, חן שיש, אלדד רפאלי, בן הגרי, עודד בלילטי, אורן זיו, נירית טקלה, קרן ענבי, Dede וניצן מינץ, AME72 ואחרים.

בשנים האחרונות ניכרת התעניינות נרחבת בארץ ובעולם בשילוב העשייה האמנותית והאקטיביזם החברתי. שילוב זה, המכונה "artivism", שחותר בדרכים שונות לשוויון ערך בין שני המרכיבים: Art ו-Activism. הביקורת על האמנות העכשווית מדגישה את כוחה של האמנות בימינו לתפקד כזירה אקטיביסטית של מחאה פוליטית. כיום תופעת האקטיביזם האמנותי היא מרכזית, בהיותה תופעה חדשה, השונה מהאמנות הביקורתית שהייתה נפוצה בשיח האמנותי של המודרניזם במהלך המאה העשרים.

מתחילת המודרניזם ביקשו האמנים להיות רדיקליים, שוברי טאבו ופורצי גבולות. אמנות האוונגרד ביקשה לירות את חיציה לעבר "השיטה": צורת הממשל, המבנה החברתי, חלוקת ההון וסוגיות של משטור ושליטה. תקוות רבות נתלו במהפכה שיש בידה לחולל.

אשכול התערוכות הנוכחי שואף לאפיין פרקטיקות אמנותיות חתרניות, בעידן שבו רווחת דעת הכלל הטוענת שהרגע המהפכני תם וכי אנו חיים בתקופה פוסט-מהפכנית, שבה כלל לא מתקיימת עוד אפשרות של מהפכה אמנותית-פוליטית. האם בעידן שבו כל צורה של ביקורת עוברת מיד נטרול וניכוס מסרס בידי הקפיטליזם, איבדה האמנות את כוחה הביקורתי? או שמא להפך – האם גם היום האמנות יכולה לאתגר ואף לסכן את הסדר הפוליטי הקיים?

היצירות המוצגות באשכול תערוכות זה נועדו על פי רוב לא רק "לייצג" את מאבק הנחלשים, אלא גם ליצור מרחב של התערבות אקטיבית. העבודות מתייחסות לאותם מרחבים חברתיים שבהם הניאו-ליברליזם העכשווי מרבה להתגאות בהרחבת הזכויות הניתנות להם, בהן: זכויות האישה, זכויות הקהילה הלהט"בית, זכויות הפליטים והזכות להפגנה ולהגנה. הסובלנות המיוחסת לרוח הליברליזם משמשת לא אחת באופן ציני, כעלה תאנה, שנועד לחפות על החמרת אי השוויון החברתי והפרת זכויות האדם. האמנים המציגים באשכול התערוכות הנוכחי מבקשים להשתחרר מטבעות החנק האידיאולוגיות של הפוליטיקה ההגמונית ולחשוף את האנטגוניזם והאלימות הבלתי מוצדקת המגולמים בתוכה. בדרך זו האמנים העכשוויים נוטלים חלק פעיל בהגדרה-מחדש של השדה הפוליטי של ימינו.

 

לאתר התערוכה "אמנות מסוכנת" לחצ/י כאן

 



 

להדרכות בתערוכות לחץ כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה