"שרון לוקהרט: נבחרת כדורסל בנות של גושוגאוקה"

שבת, 21.12.19, 20:00

שבת, 01.08.20

אוצרת:

סבטלנה ריינגולד

נגיש

לפרטים נוספים:

04-60-30-800

שתפו

האמנית שרון לוקהרט היא צלמת ובמאית סרטים, המוּכרת בזכות הפרויקטים ארוכי הטווח שהיא יוצרת בהתבסס על מחקר מעמיק, לעיתים בשיתוף פעולה עם קהילות. סרטיה מתוכננים בקפידה ומתאפיינים בקיפאון או בתנועות מינימליות של המצלמה. הם מציגים אנשים, מקומות ואירועים הקשורים לשגרה היומיומית. לוקהרט מפעילה את מצולמיה באמצעות כוריאוגרפיה שהיא מביימת בדרך כלל בעצמה.

העיסוק בשגרת היומיום, כמו גם בתנועה המינימלית של המצלמה, משמש את לוקהרט להבעת התנגדות תרבותית־פוליטית. הדימוי המסחרי המהיר מבקש להפעיל את כוחו בעוצמה רבה, הגובלת אף באלימות, על הצופה. בתגובה לכך אמנים רבים, ובהם לוקהרט, מבקשים לתור אחר הפשטוּת ואף הבנאליות של חיי היומיום. לוקהרט שואפת לעורר את רגישותו של הצופה למיקרו־אירועים המקיפים אותו בשגרת חייו. בפרויקט המוצג בתערוכה זו האמנית מעמידה את תרבותה שלה, האמריקאית, המתאפיינת בראוותנות צרכנית, מול אידיאל הפשטות והמינימליזם המושרש עמוקות בתרבות היפנית.

בסתיו 1996 לוקהרט הוזמנה לשהוּת אמן בפרברי טוקיו ביפן. במהלכה היא צפתה דרך קבע בשגרת האימונים של קבוצת כדורסל בנות בחטיבת ביניים מקומית. בסרטה גושגואוקה (1997), המורכב משישה חלקים, הצילום המתמשך לוכד את תנועותיהן של המשתתפות המבוססות על כוריאוגרפיה שנעשתה על ידי לוקהרט והרקדן סטפן גאלאוויי. השחקניות רצות אל תוך הפריים ומחוצה לו, וכך נבנה מתח בין המצלמה הקבועה ובין השחקניות הנעות. בתערוכה הנוכחית מוצגת סדרת תצלומים שהופקה במקביל לסרט. בתצלומים אלה השחקניות נראות מקובעות בתנוחות סטטיות, מפרספקטיבות שונות.

התצלומים של לוקהרט יוצרים דיוקן חברתי רגיש ורב־שכבתי, שבו הערכים הדוקומנטריים הופכים לחלק בלתי נפרד מן הערכים האסתטיים. האמנית מתעלמת מהדמויות המלוות בדרך כלל פעילות תחרותית – אוהדים מתפרעים, מאמנים הנותנים פקודות, ועוד. הדימויים מרוקנים מן התחרותיות המאיימת של המשחק ומשקפים אך ורק אינדיווידואליות לצד סולידריות ושיתוף פעולה קבוצתי. הביישנוּת משתלבת באופן טבעי עם מבע של נוחוּת בזירה החברתית המצולמת.  

פרויקט זה מציג תרגיל אתנוגרפי מדעי, מנותח ומחושב; מעבר לכך, הוא מציע רעיון מהפנט בפשטותו: הנשים, בעת שהן מקיימות שיתוף פעולה, יכולות לייצר ישות חדשה – הקבוצה. סדרת התצלומים של הנערות, שנלכדו ברגע התבגרותן, משרה בקרב הצופים תחושת ציפייה לגבי עתידן. היא מעלה הרהורים בדבר משמעותה של ההישגיות הנשית במסגרת אורח חיים שיתופי.

 

שרון לוקהרט נולדה בנורווד, ארה"ב, ב­­־1964; חיה ויוצרת בלוס אנג'לס, ארה"ב

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה