"מרחבים במשבר"

שבת, 05.09.20, 10:00

שני, 17.05.21

אוצרת:

סבטלנה ריינגולד

התערוכה תוצג עד התאריך 17.5 כולל

שבת | 15.5 | שעה 11:00 הדרכה בשפה העברית

שבת | 15.5 | שעה 12:00 הדרכה בשפה העברית

לאתר אשכול התערוכות "מרחבים במשבר" לחץ כאן

 

 

נגיש

לפרטים נוספים:

04-60-30-800

שתפו

 

משבר הקורונה, על השלכותיו המרובות, הציף על פני השטח את קיומנו השברירי בהקשרים הנוגעים למרחבים הפרטיים ביותר, כמו גם לסדרים החברתיים הרחבים. לצד החששות ותחושת אי־הוודאות, בתקופה זו טמונה גם הזדמנות להתבונן לעומק דרך הסדקים שנפערו ביסודות קיומנו וכך לבחון אותם מחדש, גם אם המפגש לא נוח ומטלטל.

אשכול תערוכות זה מבקש לבחון את המרחבים המוּכרים שהופכים לעיתים למתעתעים וזרים בשעת משבר. בפסיכולוגיה המודרנית ידוע היטב המונח שטבע זיגמונד פרויד, ה"אלביתי" ("Das Unheimliche"), המתייחס לחוויה מטרידה זו של דבר שהוא מוּכר אך זר ומאיים גם יחד. ואכן, נראה כי עבור רבים המשבר הנוכחי חשף תחושה של אמביוולנטיות ביחס למרחב הביתי והמשפחתי, המשמש עוגן אך גם הופך לסיר לחץ מבעבע ומחניק.

התערוכות הכלולות באשכול זה מתייחסות למרחבים קיומיים שונים שנִבְעו בהם סדקים בעקבות המשבר העמוק שאנו חווים. בחלקן בולט העיסוק הנרחב בערעור על מושג הבית כמרחב בטוח של פרטיות ומשפחתיות. באחרות מופיעה התייחסות למרחב של הגוף, הנתון לפיקוח ולמשטוּר ממסדי בזמן מגפה. גם גופה של האישה, המזוהה עם הבית, הופך לפגיע יותר בזמנים של הסתגרות. לצד זאת, אפשר להיווכח בעיסוק בגבולות המתערערים בין האדם והטבע, עם פלישת בעלי החיים למרחבי הקיום האנושיים בימים של סגר. כמו כן, האשכול מתייחס להשתלטות הגוברת של העולם הווירטואלי על תודעתנו בזמנים של בידוד חברתי, עד כדי התנתקות מהחוויה הגופנית הממשית ומהמרחבים הפיזיים הסובבים אותנו.   

אשכול התערוכות הנוכחי מציג מגוון רחב של עבודות מתקופות שונות של האמנות הישראלית. לצד עבודות עכשוויות, ובכלל זה כאלו שנוצרו ממש בחודשי המשבר, מוצגות בו יצירות מוקדמות יותר – בהן עבודות הכלולות באוסף מוזיאון חיפה לאמנות. כך העיסוק ההיסטורי של האמנות הישראלית במרחבי הקיום המאוימים מקבל רובד משמעות נוסף לנוכח המשבר העכשווי.

מה אירע לנו ומה מצפה לכל אחד מאיתנו? איזה חותם תתיר המגפה על האנושות? האם נוכל אי פעם לאחות שוב את הסדקים במרחבי הווייתינו ולהפוכם למוכרים ובלתי מאיימים? או שלהיפך, תחושת הפחד והאימה שאופפים כעת כל רגע של חיינו, ישארו אתנו גם בעתיד? שאלות אלה ואחרות עולות בהקשר לאשכול הנוכחי. התערוכות המרכיבות אותו, נוצרו כתגובה מיידית לאסון שפקד אותנו בימים אלה. הן מזמינות את כולנו להרהר על השלכותיו

 

 

לאתר אשכול התערוכות "מרחבים במשבר" לחץ כאן

התערוכה תוצג עד התאריך 17.5 כולל

 

 

האמנים המשתתפים: ברכה ביינ'ונידה גיא, מיה גורביץ', פסי גירש, שירה גלזרמן, גד זהבי, איתי זלאיט, מיכל חלבין, בועז טל, יוסל ברגנר, נפתלי בזם, יהושע גרוסברד, אפרת נתן, אלינה רום-כהן, יעל כהן, אמירה זיאן, אוהד מרומי, אורי גרשוני, שפי בלייר, בלו סימיון פיינרו, לילך בר עמי, ענבל ולדמן בן דור, יובל יאירי, אנג'ליקה שר, עודד בלילטי, ברכה ליכטנברג אטינגר, חמוטל אתר, מרתה ריגר, יובל חן, מירב הימן, אסף מרדכי, לייה רוז-מגן, שונית פלקו-זריצקי, יסמין ברדה פאר, ליאת שליט, לין ממרן, מאיה חליבה אלון, שירלי פוקס, אפרת ארנון-ברזילי, מריה רוזנבלט, לאל רייס, סיגל טלמור, נורית גל, דנה גור קרן, דנה רם, עופרה רון-מזור, מאיה עצמון, אוהד ארידן, תמר בנין, נעם בן גוריון, סימה קירשנר, אייל אגיבייב, אורן אליאב, תמיר ארליך, מיקה חזן בלום, ברק חמו, מיכל לופט, אלינור סלומון, ילנה רוטנברג, איתמר שטמלר

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה