סער ופרץ: הדפסים גרמניים מראשית המאה ה-20

תערוכה פעילה

חמישי, 04.08.22, 19:00

ראשון, 01.01.23

להרשמה לשבת ישראלית

יש להתעדכן בעמוד התערוכה על הדרכות המתקיימות בתערוכה בחודש הנוכחי

 

נגיש

לפרטים נוספים:

04-60-30-800

שתפו

הדרכות/הרצאות במוזיאון חיפה לאמנות

הזדמנות אחרונה לבקר בתערוכות המוזיאונים ללא תשלום, במסגרת מיזם שבת ישראלית (סיום הפרוייקט 31.12.22) עקבו אחרינו לפרטים אודות חידוש המיזם לשנת 2023

הדרכות קהל רחב בתערוכות ההחדשות - חודש דצמבר

שבת, 31.12 | 11:00, 12:00 בשפה העברית במסגרת שבת ישראלית - ללא עלות >>> להזמנת כרטיסים לחצו כאן

    

בתערוכה מוצגות בעיקר עבודות הדפס של אמנים גרמנים מראשית המאה ה-20, כולן מאוסף המוזיאון. שם התערוכה הוא כשמה של תנועת ה-Strum und Drang – זרם ספרותי גרמני מהמאה ה-18, שנתן ביטוי אינדיווידואליסטי לרגשות אנושיים עזים בהנחה שהרגש הגולמי, הסוער והבלתי צפוי הוא ששולט בנפש האדם, ולא ההיגיון השקול.

מגמה זו של הבעה רגשית סוערת עוברת כחוט השני לאורך תולדות האמנות הגרמנית. ייצוגים של עיוותי צורה וגוף, מחוות גוף מלאות תנועה והבעות פנים עזות רגש הוקצנו בראשית המאה ה-20, על רקע בעֵרה קיומית שלובתה על-ידי המציאות החברתית והפוליטית הסוערת בגרמניה. בעבודות ההדפס שנוצרו אז, כלי החריטה הננעצים בלוחות העץ או המתכת יוצרים קווים חדים ותזזיתיים, כחיטוט בפצע שאינו מגליד תוך בחינת הצדדים האפלים בנפשו ובחייו של האדם.

לאמנות ההדפס הגרמנית בראשית המאה ה-20 נודעה השפעה גדולה על האמנות הישראלית, בעיקר בשנות ה-30 ואילך, על רקע ההגירה המאסיבית של אמנים ואנשי רוח יהודים מגרמניה לישראל. יעקב פינס, שעבודותיו מוצגות בתערוכה, הוא אחד מאמנים אלה. משה גרשוני, שנולד בארץ, ניזון בעבודתו מהתעמקות באקספרסיוניזם הגרמני והפנמה של עקרונותיו הטכניים והרעיוניים. גרשוני מושך את מכחולו, החרט שלו או אצבעותיו על הנייר או על לוח התחריט, ומשלים את החדוּת האינטואיטיבית של המחווה בטקסטים עבריים טעונים. לוח התחריט הוא מצע לביטוי בלתי מרוסן של סערה פנימית, ובה-בעת גם תגובה לכמה מהפצעים המדממים ביותר בהוויה הישראלית, בהם השואה, ומלחמת לבנון.

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה